Menu
התיישנות תביעות נזיקין רשלנות רפואית

התיישנות בתביעת רשלנות רפואית – המדריך המשפטי

רשלנות רפואית היא מצב שבו רופא, שמטפל במטופל, או איש צוות רפואי אחר עושה פעולה רשלנית וכתוצאה מפעולתו נגרם למטופל נזק, למשל:

  • נזק פיזי.
  • נזק נפשי.
  • נזק כלכלי.

מה זו תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית?

במקרה בו מטופל ניזוק, כתוצאה מרשלנות רפואית של חבר צוות רפואי, הוא עשוי להיות זכאי לפיצוי בעבור הנזק שנגרם לו. תביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית הן תביעות אזרחיות, בהן תובעים מטופלים, שנפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית, את הגורם הרפואי, שהתרשל. מטרת התביעה היא קבלת פיצויים בגין הנזק שנגרם למטופל.

על מנת להגיש תביעה נזיקין בגין רשלנות רפואית, חייב המטופל התובע להוכיח שמתקיימים שלושה יסודות:

  1. על הרופא או על איש הצוות הרפואי הנתבע חלה חובת זהירות.
  2. הרופא או איש הצוות הרפואי הפר את חובת הזהירות.
  3. ישנו קשר סיבתי בין הסטייה של איש הצוות הרפואי מחובת הזהירות לבין הנזק שנגרם למטופל.

חוק ההתיישנות – רשלנות רפואית

חוק התיישנות רשלנות רפואית קובע כי התיישנות תביעות רשלנות רפואית קורית תוך שבע שנים מהיום שבו נגרם הנזק למטופל, כתוצאה מפעולה רשלנית מצד הגורם הרפואי המטפל.

עם זאת, ישנם מספר מקרים חריגים לכלל זה. לדוגמא:

  • התיישנות שלא מדעת – במידה והמטופל לא ידע וגם לא יכול היה לדעת כי נגרמה לו רשלנות רפואית מצדו של הגורם הרפואי או שקיים קשר סיבתי בין הרשלנות הרפואית, שנגרמה לו, לבין הנזק. במצב כזה, יכול המטופל להגיש תביעה תוך שבע שניםמהיום שבו התובע גילה או היה צריך לגלות את הרשלנות או את הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם לו לבין הרשלנות הרפואית.
  • קטינים – במקרה של קטין, שהיה בן פחות משמונה-עשרה שנים בזמן שבו קרתה הרשלנות הרפואית כלפיו, השנים נספרות החל מהגיע הקטין לגיל שמונה-עשרה שנים.
  • הודעת צד ג’ – אם התובע הוא צד ג’ לרשלנות הרפואית, אז שבע השנים להגשת התביעה נספרות החל מהיום שבו הוגשה התביעה נגד המטפל על ידי המטופל עצמו.
  • הודאה בזכות – אם הגורם הרפואי הנתבע מודה בזכות של המטופל התובע, אז שבע השנים להגשת התביעה נספרות החל מיום ההודאה של הצד הנתבע.

חשוב לציין כי חוק התיישנות רשלנות רפואית הוא חוק מחייב, כך שיש להגיש את התביעה במסגרת תקופת שבע השנים הקבועה בחוק ואין לחרוג ממנה.

משמעות התיישנות תביעות נזיקין – רשלנות רפואית

במידה ותביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית מוגשת לאחר תקופת שבע השנים, הקבועה בחוק, ולא מתקיים אחד המצבים החריגים, שמוזכרים לעיל, היא תידחה על הסף ולא תידון בבית המשפט. על כן, לא ייחשב המטופל התובע לזכאי לפיצוי בגין הרשלנות הרפואית שנגרמה לו והנזקים הנגררים בעקבותיה.

תביעת נזיקין נפוצה היא תביעה בגין נזקי גוף, המהווים פגיעה פיזית שנגרמה למטופל כתוצאה מהרשלנות הרפואית. התיישנות נזקי גוף היא מגבלת זמן שבמסגרתה ניתן להגיש תביעה בגין נזקי גוף, העומדת גם היא על שבע שנים. במידה ומטופל נפגע פיזית, כתוצאה מרשלנות רפואית מצד רופא או חבר צוות רפואי, ולא הגיש תביעה במהלך שבע השנים שלאחר מכן לא יהיה זכאי המטופל, לפי חוק התיישנות רשלנות רפואית, לפיצוי בגין הנזק הפיזי שנגרם לו. זאת, גם אם הנזק חמור, ארוך-טווח או קבוע ואף מעיב על שגרת חייו או איכות חייו.

התיישנות תביעות נזיקין רשלנות רפואית

התיישנות תביעות נזיקין – רשלנות רפואית, איך נמנעים? 

התיישנות בתביעות רשלנות רפואית היא מצב ביש, שכדאי להימנע ממנו. מצב זה מייצר תחושת חוסר-צדק צורם בו מטופל סובל מנזקים פיזיים, נפשיים או כלכליים ולא זכאי, בעיני החוק, לדרוש פיצוי בגינם גם אם הם חמורים מאוד ועדיין מלווים אותו.

מספר צעדים מומלצים להימנעות מהתיישנות תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית:

  1. הקפידו לרשום את כל המידע הרלוונטי לתביעה המשפטית, למשל: תאריך האירוע בו אירעה הרשלנות הרפואית כלפיכם, נסיבות האירוע, שמות האנשים שהיו מעורבים באירוע, פרטיו של איש הצוות הרפואי שהתרשל וכל פרט רלוונטי נוסף שאתם מצליחים לזכור.
  2. שמרו על כל המסמכים הרלוונטיים לתביעה באופן מסודר ורכזו אותם ביחד. לדוגמא: מסמכים רפואיים, מסמכים ביטוחיים, מסמכים עסקיים, קבלות ועוד.
  3. פנו לעורך דין בעל ניסיון, המתמחה בתיקי נזיקין בנושא רשלנות רפואית, בהקדם האפשרי בכדי לקבל ייעוץ משפטי יעיל.
  1. אל תתמהמהו – הדחיינות עשויה להוביל לאיבוד חלון ההזדמנויות להגשת התביעה. שבע שנים נשמעות כמו נצח ומפתה לחשוב שיש לנו את כל הזמן שבעולם להגיש את התביעה. עם זאת, הזמן קצר והמלאכה מרובה. הגשת התביעה היא תהליך מורכב, שאורך זמן, ולכן אין להתמהמה וכדאי להניע אותו מוקדם ככל שניתן. בנוסף, תמיד קיימת הסכנה שנשכח ולכן אין לתת לזמן לעבור ולפנות לייעוץ משפטי בהקדם האפשרי.

אנחנו, במשרד עורכי דין עמית אוריה מספקים שירותים בתחומי המשפט האזרחי ומתמחים בטיפול בתיקי רשלנות רפואית ובתיקי נזיקין מורכבים. עו”ד עמית אוריה, בוגר הפקולטה למשפטים באוני’ העברית בירושלים וחבר בלשכת עורכי הדין משנת 1995, הינו בעל ניסיון עשיר בתיקי רשלנות רפואית ומסייע מזה שנים למטופלים שניזוקו לתבוע את זכויותיהם.

אם אתם מחפשים עורך דין מקצועי, המתמחה בתביעות בגין רשלנות רפואית, פנו אלינו למספר 03-7442144 או למספר 054-7654014 ונשמח להדריך אתכם ולייצג אתכם בתביעה עד למימוש זכותכם לפיצוי הולם.

לבירורים ומידע נוסף צור קשר

דילוג לתוכן