Menu
רשלנות רפואית שיתוק מוחין

רשלנות רפואית שיתוק מוחין

רשלנות רפואית המתקיימת בשלבים שלפני ובעת הלידה, עלולה במקרים מסוימים לגרום לשיתוק מוחין. מטבע הדברים, למצב זה יהיו השפעות מכריעות על עתיד הילד, הוריו ובני המשפחה בכללותה, ובמקרים כאלו ניתן לתבוע בגין הרשלנות הרפואית פיצויים.

עם זאת, יש להבין כי לא כל מקרה של שיתוק מוחין מקורו ברשלנות, ויש צורך בעורך דין מיומן ביותר על מנת לאסוף את החומרים ולנתחם, לאתר חוות דעת מקצועיות הולמות, ולהציג את הראיות והטיעונים בצורה משכנעת בבית המשפט. אכן, ישנם מצבים העלולים לגרום לשיתוק מוחין הקשורים באופן ישיר לטיפול שניתן לפני ובעת הלידה, כגון אספקת חמצן לא תקינה שמובילה לפגיעה עצבית ומוחית, עקב קשר בחוט הטבור סביב גוף או צוואר העובר, או בלידה מהירה או ארוכה מדי. כמו כן, רשלנות רפואית שיתוק מוחין עלולה להיגרם עקב קריעת חוט הטבור, לידה של פגים ואף במהלך ההיריון עצמו בגין מחלה קשה של האם.

תביעה בגין רשלנות רפואית שהובילה לשיתוק מוחין

במידה ושיתוק המוחין אכן קשור ישירות לטיפול שהצוות בבית החולים נתן, הרי שניתן להגיש תביעה המוכיחה כי באמת התקיימה התרשלות כזו, על סמך התיעוד הרפואי וחוות דעת מומחים. כמו כן, התביעה צריכה להוכיח שהייתה זו הרשלנות שהובילה ישירות לשיתוק מוחין, למשל מפני שלא העבירו בזמן או בכלל לניתוח קיסרי, מכיוון שהצוות לא ירד לעומקו של מצב סבוך שנוצר, מכיוון שהשתמשו בציוד בצורה לא מתאימה, מכיוון ששלפו את העובר באופן לא נכון, ועוד.

יש לציין כי תביעות רשלנות רפואית בכלל, ורשלנות שהובילה לשיתוק מוחין בפרט, עשויות להיות מורכבות וממושכות. הצד הנתבע (למעשה, חברת הביטוח שמבטחת את בית החולים), ינסה להראות כפי יכולות כי מצב העובר בעת הלידה לא אמור היה להדליק נורות אדומות, וזאת בהתאם לקביעות רפואיות ולספרות המקצועית. בנוסף, הצד הנתבע ישאף להוכיח כי הצוות הרפואי נקט לפני ובמהלך הליד בכל הפעולות הסבירות, הזהירות והמתבקשות מבחינה מקצועית, ואף אם נעשתה טעות הרי שהיא אינה עולה בגדר התרשלות.

מלבד זאת, הצד הנתבע ינסה להראות שאפילו אם פעולה או מחדל מסוים עולים בגדר התרשלות, הרי שהם לא הובילו באופן ישיר לשיתוק המוחין, שנגרמה ממרכיבים אחרים הקשורים למצב האם והילוד לפני ובמהלך הלידה. מטבע הדברים, הנתבעים גם ישאפו להקטין את היקף הפיצויים, כלומר את סכומי ראשי הנזק שמציגה התביעה, ועל נושא זה יורחב בהמשך המאמר.

נזקים של שיתוק מוחין

שיתוק מוחין הינו הפרעה קבועה ביציבה ובתנועה, ומעשה מדובר במונח כולל המתייחס לשורה של בעיות שיכולות להיגרם לאורך חודשי ההיריון, בזמן הלידה ואחרי – עד כמה חודשים או אפילו שנים בודדות אחרי. על כן, יש להבדיל בין שיתוק מוחין מולד, כלומר פגיעה מוחית בעת ההיריון שמופיעה כבר מלידה אך לעיתים אינה מזוהה לאורך מספר חודשים, ומאידך שיתוק מוחין שאינו מולד אלא נגרם כתוצאה מהלידה עצמה או נסיבות שלאחריה.

כאמור, יכולות להיות סיבות מגוונות להיווצרות שיתוק מוחין, כגון סיבוכים והתנתקות של חבל הטבור, מחסור בחמצן בדמה של האם, לידה מוקדמת או במשקל מאוד נמוך, מחסור בחמצן למוח הילוד וחבלות בעת הלידה. מאידך, שיתוק מוחין עלול להיגרם כאמור גם אחרי הלידה, למשל בגין מחלות כמו דלקת קרום המוח, חבלה בראש, חום מאוד גבוה ועוד.

יש לציין כי לעיתים שיתוק מוחין אינו מזוהה תחילה, ובעיקר אם אין אירוע יוצא דופן בלידה, כך שנדרשים מספר חודשים לפחות שבהם נראה כי התינוק אינו מתפתח כמצופה לגילו. עם זאת, אין ספק כי הנזקים יכולים להיות חמורים כגון הפרעות יציבה, קשיי עמידה ושיווי משקל, מוגבלות בהפעלת הידיים, אינטליגנציה נמוכה, בעיות בראייה, בעיות התנהגות, קשיי למידה, קשיים בעשיית צרכים, עקמת, בעיות במערכת הנשימה, לקויות שכליות, אפיפלסיה, בעיות הורמונאליות, ועוד.

למעשה, ישנם סוגים שונים של שיתוק מוחין בהתאם לאיברים שנפגעו, למידת המוגבלות של התפקוד ולסוג ההפרעה בתנועה. למשל, נכות בפלג הגוף התחתון בלבד, נכות בגפה אחת בלבד, נכות בצד אחד של הגוף, נכות של ארבע הגפיים והגב, ונכות של שלוש גפיים והגב.

תביעות בהיקפים גדולים

עקב הנזקים החמורים של שיתוק מוחין, תביעות רשלנות רפואית בתחום זה עוסקות בסכומים גבוהים מאוד. אכן, הילד יזדקק לאורך שנים רבות לסיוע משמעותי ולהשגחה בתחומי החיים השונים, על מנת שיוכל להתפתח ולתפקד כפי יכולתו, ועל מנת שלא ייגרמו פגיעות נוספות בגין מצבו. למרבה הצער, לא ניתן לרפא שיתוק מוחין ומה שיש הוא טיפולים שיכולים לשפר את איכות החיים, לרבות עקב מתמיד ותוכניות שיקומיות ארוכות טווח. כמו כן, חלק מהילדים לומדים במסגרות חינוכיות ייעודיות, ובכל מקרה יש צורך בטיפולים כגון קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, אורתופדיה, פיזיותרפיה וכן ציוד והתאמות כמו כיסא גלגלים והליכון.

מטרה של התביעה היא להביא לפיצוי בגין הסבל הגדול שנגרם לילד ולהוריו, ולאפשר מימון למכלול ההוצאות שיידרשו לעתיד לבוא. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת התייעצות, פנו אל משרדנו בטלפון 054-7654014 או 03-7442144.

רשלנות רפואית שיתוק מוחין

לבירורים ומידע נוסף צור קשר

דילוג לתוכן