Menu
עורך דין רשלנות רפואית בלידה

על רשלנות רפואית בלידה

אין ספק שרשלנות רפואית המתרחשת במהלך הלידה היא מאורע טראומתי, בשעה הכי רגישה וקדושה בחיים. מלבד הטראומה, העומדת בפני עצמה, לרשלנות הרפואית יכולות להיות השלכות חמורות ביותר על בריאותה של האם, וכמובן על בריאותו, מצבו ותפקודו של הילד הרך בטווח הקצר והארוך. על כן, במקרים של רשלנות רפואית בלידה בהחלט עומדת הזכות להורים לתבוע את הצדק ואת הפיצויים המגיעים להם מבית החולים.

מתי יכולה להתרחש רשלנות רפואית בלידה

עורך דין רשלנות רפואית בלידה יסביר לכם כי הרשלנות עלולה להתרחש למעשה בכל שלב, החל מההגעה לבית החולים, דרך הלידה עצמה ועד לשחרור הבית עם התינוק. ואולם, במרבית המקרים מדובר ברשלנות הקשורה ללידה עצמה, בין אם היא הייתה זו לידה קונבנציונאלית, בין אם היא התרחשה בתנאים “טבעיים” (שעדיין מחייבים מוניטור), ובין אם היה זה ניתוח קיסרי.

דוגמא ראשונה של רשלנות בלידה היא כל הקשור להאטה בקצב הלב של העובר, אותה רואים במוניטור והיא מצריכה התערבות של הצוות משלב מסוים. האטה בהחלט עלולה להעיד על מצוקה ומעת שהיא מזוהה יש לבצע יותר בדיקות במוניטור. במידה וחלות עוד האטות במשך הלידה נדרשות פעולות כגון מתן חמצן לעובר, ובמידה ויש האטות מאוחרות הדבר מצריך לרוב ניתוח קיסרי מיידי. אם הפעולות הנחוצות לא התבצעו, למשל עקב אי מעקב אחר המוניטור, אי זיהוי והבנה של האטות, או מכל סיבה אחרת, ואם נגרם בשל כך נזק ליולדת או לילוד, הרי שישנה עילה לתביעת רשלנות.

עוד נסיבות של התרשלות רפואית הן למשל התערבות לא מספיק זהירה או מקצועית במהלך לידת מכשירים, והימנעות ממתן זירוז ללידה בעת שהנסיבות הרפואיות מחייבות זאת. כמו כן, רשלנות יכולה לקרות כאשר בוחרים טכניקה שגויה ללידה, כאשר נגרם נזק במהלך ניתוח קיסרי, או כשהצוות הרפואי אינו נותן מספיק תשומת לב לתלונות של היולדת ולמצבה. מעבר לכך, ההתרשלות עשויה להתקיים עקב פענוח מוטעה של נתוני מוניטור או התעלמות מהם, וכאשר הצוות הרפואי מתעלם מסימנים כגון ירידת מים קולונואליים וסימני מצוקה אחרים.

כפי שניתן להבין, התרשלות בלידה עשויה לגרום לא רק לפגיעה בילוד, אלא גם ביולדת. לדוגמא, השארה של השלייה ברחם ו/או שאריות נוספות של ההיריון, הפלה שמבוצעת בשיטה שגויה ועלולה אף לסכן חיים, פגיעה גופנית מיותרת בעת ניתוח קיסרי, ועוד.

ואפילו אם הלידה עברה בהצלחה, תיתכן התרשלות רפואית גם לאחר מכן בבית החולים, בפרט אם העובר או האם לא קיבלו טיפול הולם בפגיה או במחלקת היולדות. אכן, לאורך הלידה מקבלים היולדת והילוד טיפול מאנשי צוות רבים, החל באנשי מיון יולדות, דרך האחיות והמיילדות, ועד לרופאים ומנתחים. רשלנות רפואית עלולה להתקיים בכל אחד מהשלבים האלו, ומשמעה שננקטו פעולות, או לא ננקטו פעולות, באופן בלתי מקצועי ובלתי זהיר שאינו מתאים למצופה מהתנהלות רפואית סבירה.

כמה מילים על שיתוק מוחין

אחת התוצאות המצערות של רשלנות רפואית בלידה היא שיתוק מוחין, כלומר הפרעה קבועה ביציבה והתנועה. למעשה, יכולות להיות סיבות רבות לשיתוק מוחין, כמו התנתקות של חבל הטבור וסיבוכים שלו, חבלות בעת הלידה, מחסור בחמצן בדם האם, ועוד. אמנם, לא כל מצב של שיתוק מוחין מקורו ברשלנות רפואית, אך יש מצבים שבהחלט עלולים לעמוד בהגדרה וקשורים באופן ישיר לטיפול שקיבלו האישה ועוברה לפני ובעת הלידה. לדוגמא, התרשלות שהובילה לאספקת חמצן בלתי תקינה שגרמה לפגיעה מוחית ועצבית, טיפול קלוקל בהיקשרות חוט הטבור סביב הגוף או הצוואר של העובר, ומהלך לידה מהיר או איטי מדי.

אין ספק כי לשיתוק מוחין, אשר לו אין מרפא, ישנן השפעות מרחיקות לכת על חייו של הילוד ועל חיי הוריו ומשפחתו. זוהי בעיה חמורה ביותר המלווה בנזקים ליציבה, לראייה, לדיבור, לשמיעה, לשיווי המשקל, לקוגניציה, להתנהגות, הלמידה, למערכת ההורמונאלית, לעמוד השדרה, ועוד. על כן, תביעות מסוג זה עשויות להיות על סכומים גבוהים ביותר, הלוקחים בחשבון שורה ארוכה של ראשי נזק, ביניהם טיפולים שיידרשו לילד לאורך חייו, כאב וסבל, ציוד עזר להם יזדקק, ועוד.

שכרו של עורך הדין בתביעות רשלנות רפואית בלידה

ראשית, יש להדגיש כי תביעות רשלנות רפואיות בלידה אינן עשויות מקשה אחת. יש תביעות העומדות על סכומים נמוכים יחסית שבין עשרות למאות אלפי שקלים, ויש כאלו העומדות על מיליוני שקלים. הדבר תלוי בחומרת הנזקים שנגרמו עקב ההתרשלות, בהשפעתם על החיים, בהוצאות הנדרשות בגינם, וכן בטווח הפגיעה לאורך החיים.

בכל מקרה, מקובל בתחום זה ששכרו של עורך הדין מהווה אחוז מסוים מסכום התביעה. במילים אחרות, במידה והתביעה אינה מתקבלת, הרי שההוצאות המשפטיות נמוכות יחסית וכוללות בעיקר את התשלום עבור חוות דעת רפואית, ואילו שכרו של עורך הדין משתנה בהתאם לפיצויים שפוסק בית המשפט. יתר על כן, חשוב לציין שבבואו לפסוק פיצויים, בית המשפט בהחלט לוקח בחשבון גם את ההוצאות המשפטיות – כולל שכר הטרחה של עורך הדין, כך שהסכום מוחזר למעשה לתובעים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת התייעצות, פנו אל משרדנו בטלפון 054-7654014 או 03-7442144.

לבירורים ומידע נוסף צור קשר

דילוג לתוכן