Menu
עו”ד רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית בניתוח

מדי יום מבוצעים בישראל אלפי ניתוחים ברמות שונות של מורכבות, ומטבע הדברים בכל ניתוח קיימים סיכונים לסיבוכים ולנזקים. כמובן שעל המוסד, הצוות והרופא המנתח חלה חובה ברורה לזהירות, להקפדה על תנאים וציוד, ועל הליכים הממזערים את הסיכונים למינימום האפשרי. ואולם, למרבה הצער, אין זה נדיר שמתרחשת רשלנות רפואית בניתוח פלסטי, אורתופדי, מוח, עיניים וכן הלאה, ובמקרים כאלו בהחלט עומדת לנפגע הזכות להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, אשר מטרתה להוציא את הצדק לאור, ולהביא לתשלום פיצויים בגין הנזקים הרפואיים, הכספיים, הסבל, הכאב ועוגמת הנפש שנגרמו לתובע.

כיצד מתרחשת רשלנות רפואית בניתוח

בהמשך המאמר יובאו מספר דוגמאות מניתוחים שונים, אך באופן כללי ישנם מספר מצבים שעשויים לעלות כדי עילה להתרשלות רפואית במהלך ניתוח. בראש ובראשונה, העילה קיימת במידה ובמהלך הניתוח עצמו לא שמר הצוות לרבות המנתח על חובת הזהירות המתחייבת מתפקידם, ו/או שהניתוח התקיים בתנאים בלתי סבירים – למשל ברמת הציוד והמכשור, ההקפדה על היגיינה וכדומה.

בנוסף, ייתכן מצב שבו לא בוצעו כל הבדיקות המקדימות הנחוצות, המתחייבות מהרקע הרפואי של החולה, למשל מחלת רקע כגון סוכרת, מחלה אוטואימונית וכדומה, דבר שהוביל לנקיטה בשיטה שאיננה מתאימה ולמעשה מגבירה את הסיכון להתרחשות הנזקים. עוד מצב של התרשלות הוא אי מתן הסכמה מדעת לניתוח מצידו של המנותח. ההסכמה מדעת היא אבן יסוד לביצוע הליכים רפואיים, ובפרט ניתוחים, והמשמעות היא שעל המנותח לקבל הסבר ברור על ההליך הרפואי, ההשלכות, הסיכונים הכרוכים בניתוח, אפשרויות חלופיות ועוד.

עו”ד רשלנות רפואית בניתוח יסביר לכם שסיבה מרכזית נוספת להתרשלות היא נזקים שנגרמו למטופל, ויכולים היו להימנע, אם היה ניתן הטיפול הרפואי בזמן ו/או אבחנה מדויקת בזמן. סיבה נוספת היא שהצוות הרפואי והמנתח היו למעשה ללא הכשרה מתאימה לביצוע הניתוח, ו/או שלא ביצעו פעולות סבירות ומתבקשות כדי למנוע סיבוכים וכשלים.

לא תמיד מדובר ברשלנות

אין ספק כי תוצאות בלתי משביעות רצון, ואף מזיקות של ניתוח, מעוררות תרעומת גדולה ואף סערת נפש. עם זאת, יש להבין שלא כל ניתוח שתוצאותיו לא עלו יפה נחשב לרשלנות. לו כך היו פני הדברים, קשה מאוד היה למצוא רופא שיסכים לנתח. למעשה, המוסדות הרפואיים, הצוותים והמנתחים זוכים להגנה על ידי החוק, ובפרט קיים הבדל מהותי בין טעות להתרשלות. אכן, לצערנו טעויות בניתוח מתרחשות לעיתים, אך אין בכך לומר שהמנתח התרשל. ייתכן מאוד שהיה בעל הכשרה הולמת, השתמש בציוד נאות ואף אם יכול היה לנקוט בהתערבות מדויקת יותר, הדבר עדיין עומד בגדר טעות סבירה מאדם העוסק במקצועו. ומעבר לכך, כפי שכולנו יודעים, לעיתים תוצאות הניתוח אינן טובות וכרוכות בנזקים, אף אם המנתח לא טעה בכלל וביצע את מלאכתו בצורה מושלמת.

על כן, כאשר מגישים תביעת רשלנות רפואית בניתוח, חייבים תחילה לבחון היטב את השתלשלות הדברים. לעיתים ההתרשלות ברורה מאוד כבר מלכתחילה וגלויה לעין, אך לא פעם יש לצלול אל עומק המסמכים והתיעוד הרפואי, האבחנות שניתנו ומועדיהן, האופן שבו פורשו והובנו האבחנות, הבדיקות שבוצעו ולא בוצעו, מה באמת קרה במהלך הניתוח וכן הלאה. לשם כך, במרבית המקרים יש להיעזר בחוות דעת חיצונית של רופא מומחה בתחום, ובסופו של יום בית המשפט הוא שיכריע בין הצדדים.

דוגמאות לרשלנות בניתוחים שונים

על מנת לסבר את האוזן לגבי רשלנות רפואית בניתוח, לפניכם מספר דוגמאות מתחומי ניתוחים שונים. אחד התחומים העיקריים שבהם מוגשות התביעות, הוא הניתוחים הפלסטיים כגון הרמת, הגדלת והקטנת חזה, ניתוחי אף ואוזניים, מתיחות פנים כירורגיות, ניתוחי זרועות, בטן וירכיים וכן הלאה. אין זה נדיר שעקב ניתוחים כאלו עולות תלונות בגלל צלקות גדולות ולא אסתטיות שנותרו, או בגלל עיוותים שנוצרו בגין הניתוח, ובהמשך מתברר שתוכנית הטיפול נבנתה באורח שגוי, שלא נעשו הבדיקות המקדימות המתבקשות או שתוצאותיהן לא פוענחו נכונה, ו/או שהביצוע היה קלוקל. יש לציין כי לא כל ניתוח פלסטי שתוצאותיו אינן משביעות רצון הוא בגדר התרשלות, כפי שהוסבר לעיל, אך לא פעם אכן מדובר בהתרשלות שהובילה לכאב מיותר, לעוגמת נפש, לזיהומים וסיבוכים שונים.

מהצד השני של קשת מורכבות הניתוחים עומדים ניתוחי מוח. כאן מתחייבת כמובן זהירות שיא ומיומנות מעולה, אך אפילו הטובים שבמנתחים עלולים להתרשל. כך לדוגמא, התערבות לא זהירה מספיק עלולה להביא למגע ולפגיעה באזור רגיש שלא היה חלק מגידול שהוסר בניתוח, ואף קורה שההתערבות מבוצעת באזור שלא היה צריך לנתח כלל. בנוסף, התרשלות מתרחשת כאשר לא מבוצעת מספיק בדיקות הדמיה לפני הניתוח, וכאשר לא מתייעצים עם מומחים מתחומים רפואיים רלוונטיים שהיו יכולים להזהיר ולמנוע נזקים. עוד מצב של התרשלות הוא כאשר בוחרים גישה ניתוחית שלא מתאימה למצבו הרפואי של המנותח, כשלא ניתנות התרופות הנכונות, כאשר ההשגחה לאחר הניתוח אינה מספיק זהירה, ועוד.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת התייעצות, פנו אל משרדנו בטלפון 054-7654014 או 03-7442144.

 

עורך דין רשלנות רפואית בניתוח

לבירורים ומידע נוסף צור קשר

דילוג לתוכן