Menu
סיבוכים לאחר ניתוח קיסרי

סיבוכים אחרי ניתוח קיסרי – האם מדובר ברשלנות?

בעשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית בביצוע ניתוחים קיסריים בישראל ובכל רחבי העולם, בדגש על המדינות המערביות. אכן, ניתוח זה נדרש לעיתים קרובות יחסית עקב סיבוכים בלידה וחשש לשלומו של העובר, עקב סיכון גבוה יחסית הידוע עוד בטרם הלידה, ויש נשים המעדיפות לוותר מראש על הלידה הטבעית מסיבותיהן שלהן. יחד עם זאת, עדיין מדובר בהתערבות מורכבת שאיננה נטולת סיכונים ותופעות לוואי, וישנם גם סיבוכים לאחר ניתוח קיסרי שהצוות הרפואי צריך להיות ער להם. במקרים מסוימים סיבוכים אלו אינם מטופלים כראוי ובאופן סביר, והם עשויים להיות בגדר רשלנות רפואית בניתוח קיסרי.

אילו סיבוכים יכולים להיות אחרי ניתוח קיסרי?

לכאורה, לאחר הניתוח הקיסרי החלק היותר מורכב ומשמעותי נמצא מאחורי היולדת, ואפשר לנשום לרווחה עם התינוק החדש שנוסף לחיק המשפחה. ואולם, לאחר הניתוח מצבה של האישה עלול להתדרדר עקב סיבות שונות ויכול להתבטא למשל בעליית החום, בכאבים, בחולשה רבה, אובדן הכרה ועוד. תסמינים אלו חייבים להיות מנוטרים על ידי הצוות הרפואי במחלקת ההתאוששות ולאחר מכן במחלקת היולדות של בית החולים, ובדיוק לשם כך נותרת האישה באשפוז במוסד הרפואי עד שתוכל להשתחרר לביתה.

לעיתים, הצוות הרפואי אינו מבחין בתסמינים האלו או שאינם מפרשים כראוי, ומכאן שאינו מפנה את האישה לבדיקות נדרשות או לקבלת טיפול רפואי הולם, מה שיכול לעלות בגדר רשלנות בניתוח קיסרי. כך למשל, סיבוכים אחרי ניתוח קיסרי יכולים להיות קשורים אל הניתוח עצמו, כמו פגיעה באיבר מסוים שלא הובחנה בזמן הניתוח. לדוגמא, ייתכן שהמנתח פגע בשגגה בשלפוחית השתן או במעי של היולדת, לא הבחין בכך וביצע את התפרים. בעת ההתאוששות היולדת מדווחת על כאבים שאינם שגרתיים, חומה עולה והיא מפגינה תסמינים נוספים, אולם הצוות הרפואי מתעלם מתלונותיה או שאינו פועל בדחיפות הנדרשת לבירורם.

רשלנות בניתוח קיסרי

האם כל סיבוך הוא התרשלות?

התשובה שלילית. סיבוכים לאחר ניתוח קיסרי או כל ניתוח אחר הינם נפוצים, צפויים, ואמורים גם להיות ידועים ליולדת שאמורה לתת את הסכמתה מדעת לביצוע הניתוח עצמו (למעט במקרים דחופים שבהם לא ניתן היה לבצע את פרוצדורת היידוע ומתן ההסכמה). ואולם, במידה שהרופאים או אנשי הצוות הרפואי לא הבחינו, בדקו וטיפלו בסיבוכים הללו, ועשו זאת באופן החורג ממידת הזהירות הצפויה מאיש המקצוע הסביר בתחומם, ובמידה שנגרמו עקב כך נזקים ליולדת, ייתכן מאוד שקיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית.

 

אילו פיצויים ניתן לקבל בגין רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

חשוב להדגיש כי הפיצויים בגין רשלנות רפואית ניתוח קיסרי אינם עשויים מקשה אחת. אכן, תביעות בגין רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי עשויות להוביל לפיצויים המסתכמים בכמה עשרות אלפי שקלים, ולהאמיר עד לסכומים גבוהים ביותר של מיליוני שקלים. הפיצויים נפסקים בסופו של דבר על ידי בית המשפט, הבוחן את ראשי הנזק שהגישה התביעה ולוקח בחשבון שורה ארוכה של משתנים, הכוללים ראשי נזק ממוניים ולא ממוניים.

כאשר מדברים על ראשי נזק ממוניים מתכוונים למספר נושאים עיקריים. כך למשל, יש להתייחס אל הפסדי השכר, הנובעים מהיעדר יכולת או מיכולת חלקית של הניזוקה לשוב לעבודה ולהשתכר כפי שהשתכרה לפני הפגיעה. על מנת לחשב את ההפסדים האלו מתייחסים אל ימי השכר שכבר הופסדו בגין הפגיעה, ובעיקר אל ההפסדים העתידיים. ההפסד העתידי מתבסס על תחזית לשכרה של הניזוקה אם לא הייתה נפגעת בניתוח. את גובה הכנסתה מכפילים באחוזי הנכות שנקבעו לה ואת התוצאה מכפילים בחודשי העבודה שנותרו לה עד לגיל הפרישה, והכל מוכפל במקדם היוון.

כפי שניתן להבין, בחישוב הזה יש משמעות עצומה לגילה של היולדת, שהוא לרוב צעיר למדי. כלומר, ככל שמדובר באישה צעירה יותר, כך הפיצויים יהיו גבוהים יותר. כמובן שיש משמעות גדולה גם לאחוזי הנכות שנפסקו לה. הכוונה היא לנכות התפקודית המונעת ממנה לתפקד בצורה מלאה כפי שהיה בעבר. זאת, בניגוד לנכות הרפואית המגלמת את הנזק הבריאותי שנגרם לה, שגם הוא נכלל במרכיבי הפיצויים. וברור שגם לכושר השתכרותה העתידי של  הניזוקה יש משמעות גדולה.

מרכיב גדול נוסף בפיצויים הוא הנזק שנגרם לתינוק. גובה הסכום תלוי במשתנים רבים, כגון הפגיעה שנגרמה לו, שכתוצאה ממנה עשוי הילד להזדקק לעזרה רפואית מתמדת, לעזרת הזולת, לעזרים סיעודיים וכדומה. אכן, הפיצויים לוקחים בחשבון גם את נושא הסיעוד ועזרת צד ג’, וכן הוצאות רפואיות לאורך השנים – לרוב כאלו שאינן נכללות בסל הבריאות.

כפי שניתן להבין, ראשי הנזק הממוניים יכולים להיות שונים מאוד ממקרה למקרה. כך למשל, הם עשויים לכלול גם פיצוי בגין קיצור תוחלת החיים בהתאם להלכת השנים האבודות, מימון הוצאות ניידות, מימון הוצאות נדרשות להתאמה של דיור ושיקום, פיצוי בגין פגיעה ברחם ואי יכולת ללדת, ועוד.

באשר לראשי הנזק הלא ממוניים, הם עשויים לכלול כאב וסבל בהתאם לסוג והיקף הנזק, ולמידת ההשפעה והצער שהוא הביא לחיי המטופל. מטבע הדברים, כאשר מדובר בתינוק שישא את הסבל ועוגמת הנפש לכל חייו, הפיצוי יהיה בהתאם. כמו כן, נזקים לא ממוניים יכולים להיות אובדן סיכויי החלמה, פגיעה באוטונומיה (שאינה מותנה בנזק), ועוד.

 

לפנות אל עורך דין רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

אם היולדת או התינוק נפגעו, יש לפנות בהקדם אל עורך דין רשלנות רפואית ניתוח קיסרי. מדובר בבעל מקצוע שיש לו ניסיון רב, היכרות מצוינת ובקיאות מעמיקה בכלל ההיבטים  המשפטיים והרפואיים של ניתוחים קיסריים. עורך הדין יוכל לתת אומדן כללי לגבי סיכויי התביעה והיקפה, וילווה אתכם לכל אורך הדרך בהשגת התיעוד הרפואי, בקבלת חוות דעת מקצועיות, בהתדיינות מול הצד השני, בחקירות מומחים בבית המשפט, וכל זאת מתוך שאיפה להגדלת הפיצויים המגיעים לכם ככל האפשר.

לפרטים נוספים על רשלנות רפואית אחרי לידה קיסרית או במהלכה, ולקביעת פגישה עם עו”ד רשלנות רפואית, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפונים 076-5384252 ו– 054-7654014 או במייל amit@uria-law.com.

לבירורים ומידע נוסף צור קשר

דילוג לתוכן