Menu

רשלנות בלידה פרע כתף

רשלנות בלידה – פרע כתף

פרע כתף, המכונה גם כליאת כתפיים, הוא תופעה נדירה למדי המתרחשת כיום בשתיים עד חמש מכל אלף לידות. מדובר במצב מסוכן שבו כתפו של הילוד נתקעת בתעלה אחרי שהראש כבר יצא. במידה שהצוות הרפואי לא אבחן את המצב, לא אבחן גורמי סיכון להתהוותו ולא נערך כראוי, או שלא סיפק את ההתערבות ההולמת כאשר המצב כבר זוהה, ובמידה שנגרם נזק לילוד או לאם – ייתכן מאוד וקיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית.

ישנן עילות רבות עבור תביעת רשלנות בלידה ופרע כתף הינו אחת מהן. כאשר המצב מתרחש על הצוות הרפואי לפעול במהירות בדרכים שונות, כגון משיכה למעלה של רגלי האישה על מנת להגדיל את פתח תעלת הלידה, חיתוך של חיץ הנקבים, לחץ על האזור של עצם הפוביס כדי להקטין את היקף הכתף התקועה, ריקון של שלפוחית השתן, ועוד.

 

למרבה הצער, מדובר במצב מסוכן מאוד לעובר שעלול לגרום לפגיעות בלתי מבוטלות. כך לדוגמא, ייתכן בגין רשלנות רפואית שבר בעצם הבריח, תיתכן פגיעה במערכת העצבים של הזרוע, עלול להיגרם תשניק לידתי המוביל אפילו לתמותה ולעיתים לשיתוק, וזאת בנוסף לפגיעות ביולדת כגון קרע בתעלת הלידה וקרע בחיץ הנקבים.

 

האם מדובר ברשלנות רפואית?

מקרי רשלנות בלידה פרע כתף עשויים להתרחש כאשר האם והילוד אינם מקבלים את המענה הדחוף והמהיר הנדרש בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים. כלומר, רשלנות בלידה יכולה להיות חוסר זיהוי בזמן של המצב הנוצר, או זיהוי ובחירה בהתערבות שאינה נכונה, או ביצוע קלוקל של ההתערבות עצמה. בנוסף, ישנן קבוצות סיכון לפרע בכתף שאם האישה נמנית עליהן הצוות הרפואי צריך להיערך בהתאם, למשל מי שלוקה בסוכרת הריון, מי שכבר עברה בעבר לידה עם פרע כתף, כאשר משקל העובר הוא כארבע וחצי קילוגרמים ומעלה, ועוד. במידה שהיולדת נמצאת באחת או יותר מקבוצות הסיכון הללו, אך הצוות הרפואי לא נערך בהתאם, ייתכן וקיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית.

 

יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי לא כל מקרה של פגיעה בלידה, לרבות פרע כתף, עולה לכדי רשלנות רפואית. הליכים רפואיים עשויים להיות מורכבים, ובמהלכם מתקבלות החלטות שיכולות להיות נכונות או שגויות מבחינה מקצועית. ואולם, אפילו החלטה שגויה שהובילה לפגיעה בתינוק או ביולדת, אינה בהכרח רשלנות. לימין הרופאים עומדות הגנות, שמטרתן היא לאפשר להם לבצע את מלאכתם בנאמנות ומתוך שקט נפשי, מבלי לחשוש כי כל החלטה עלולה להוביל לתביעה. לפיכך, בתביעת רשלנות רפואית יש להוכיח כי ההחלטות שהתקבלו או שלא התקבלו, או הטיפול/היעדר הטיפול, לא עמדו בחובת הזהירות וברמה המקצועית המצופה מאנשי הרפואה.

 

במהלך התביעה תנסה ההגנה לטעון בדיוק זאת. כלומר, עורכי הדין של הנתבעים ינסו להראות כי הטיפול שניתן ליולדת ולתינוק עולה בגדר המרחב הסביר של האחריות, הזהירות והרמה המקצועית המצופה. מאידך, תפקידו של עורך הדין של התובעים הוא להוכיח, באמצעות חוות דעת מקצועיות וחקירות של מומחים, שאכן מדובר בהתרשלות. יתר על כן, תפקידו להראות את הקשר הישיר בין הנזקים שנגרמו ליולדת ו/או לתינוק ובין ההתרשלות בלידה.

 

כיצד מחושבים הפיצויים בתביעות רשלנות בלידה

דרך החישוב של פיצויים על רשלנות בלידה, ושל רשלנות רפואית בכלל, אינה בהכרח פשוטה. למעשה, אין ‘תקנון’ הקובע מראש כמה ‘שווה’ כל פגיעה ופגיעה, ומלאכה זו מוטלת על כתפי השופט שצריך להתייחס אל ראשי הנזק ואל מכלול היבטים נוספים. כך למשל, במידה ונגרמה לאם נכות עקב הלידה, או חלילה נגרמה נכות לתינוק, הרי ששיעור הנכות ישפיע במידה רבה מאוד על קביעת הפיצויים. מטבע הדברים, ככל שנקבעת נכות בשיעור גבוה יותר כך הנפגע יהיה מוגבל יותר בחייו, יזדקק לעזרת אחרים, יתקשה לפרנס את עצמו ויחווה סבל נפשי. לכן, קו ישר עובר בין אחוזי הנכות ובין גובה הפיצויים הנפסקים.

 

ראוי לציין כי גם לגיל של הניזוקים יש השפעה מרובה על קביעת פיצויים רשלנות בלידה. באופן כללי, ככל שמדובר באדם צעיר יותר, הסובל מנכות, כך הוא יזדקק למשך שנים רבות לסיוע ותמיכה הכרוכים בעלויות. לכן במקרים של רשלנות רפואית בלידה, כמו פרע כתף, הסכומים נוטים להיות גבוהים מאוד, מפני שהנפגע יזדקק לכל משך חיי לסיוע רפואי וכלכלי.

 

כמו כן, ככל שמדובר באם צעירה יותר, אשר יכולתה להתפרנס נפגעה באופן קבוע בגין נזקי הלידה, כך בית המשפט יפסוק פיצויים גבוהים יותר עקב הפסד משכורת. לשם כך מתייחסים גם אל המשכורת הנוכחית, גם אל פוטנציאל ההשתכרות העתידית, גם לתשלומי פנסיה, גם לעלויות עבור טיפולים בנזקי הפגיעה, גם להחמרה עתידית אפשרית במצב, ועוד.

 

עם זאת, ראוי לציין כי קיים הבדל בין נכות רפואית לתפקודית. הנכות הרפואית היא עצם הפגיעה הפיזית שנגרמה והשלכותיה הרפואיות, ואילו הנכות התפקודית היא זו היוצרת מגבלה על התפקוד הנורמטיבי ומייצרת בעיות כלכליות, נפשיות וכדומה. עקב ההשלכות החמורות וארוכות הטווח של הנכות התפקודית, היא מהווה מרכיב גדול משמעותית בפיצויים הנפסקים מאשר הנכות הרפואית.

 

מלבד זאת, ניתן לתבוע עבור רשלנות רפואית בלידה פיצוי גם בגין כאב וסבל, עבור הוצאות על טיפולים רפואיים שכבר התקבלו לטיפול בנזקי הרשלנות, עבור ימי עבודה שהופסדו, ועוד.

 

פנייה לעורך דין בתביעות רשלנות רפואית פרע בכתף

חשוב לדעת כי לא כל עורך דין מהווה כתובת נכונה ומומלצת לתביעות רשלנות רפואית בכלל, ולרשלנות בלידה בפרט. מדובר בתחום העומד בפני עצמו, המצריך ניסיון רב ובקיאות מעמיקה בעולם הרפואי ובעולם המשפטי כאחד, על מכלול המונחים הטכניים, אנשי המקצוע, התנהלות הגורמים, החוקים, הפסיקות והתקדימים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישה עם עו”ד רשלנות רפואית, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפונים 076-5384252 ו– 054-7654014 או במייל amit@uria-law.com.

רשלנות רפואית שבר

לבירורים ומידע נוסף צור קשר

דילוג לתוכן